יום שני, 21 במאי 2012

סדנתו של חובב עץ


סדנתו של חובב עץ

עזיז סובח

מאמר זה עניינו בניית סדנת חובבים שלא למטרות רווח, אלא,יצירת מקום בו ניתן ליצור עבודות עץ – החל ברהיטים וכלה בפיסול. העונג המופק מפעילות יצירתית בכלל ומהעבודה בעץ בפרט - מהווה נדבך חשוב בחיי האדם ובתרבות הפנאי שלו. לאמירה של אברם סובח : "אנשים משועממים הם אנשים משעממים.." יש תוקף מלא לדעתי.
אז איך מתחילים? בהתחלה כמובן...

היכן למקם את הסדנה?
כמובן שלא נוכל לענות על שאלה זו מבלי להגיד תחילה היכן אנו גרים, אם אנחנו גרים בבניין רב קומות בקומה ה 12 תתאים לנו סדנה מסוג שונה לחלוטין מזו המתאימה לבתי קרקע. יתכן אפילו שסוג העבודות שנוכל לבצע יהיה שונה וכך גם ההתמחות שלנו כחובבי עץ. 
סדנה הממוקמת בבית דירות:
באם לא ניתן להקצות חדר שלם לסדנה עלינו להגדיר את אותו חלק בדירה שבו נוכל לעבוד, לנקות ובו לא תהיה גישה לילדים או בעלי חיים לציוד. מרפסת סגורה יכולה להתאים אבל אפילו חדר ארונות צר יכול למלא משימות לא מעטות, ראיתי כבר בעבר חרטי עץ שמיקמו את המחרטה שלהם בחדר קטנטן, ציידו אותו במדפים מאובזרים ובשולחן עבודה קטן המצויד במגרות, ובמחרטה בינונית (מחרטה מעולות וחזקות רבות אורכן כ 120 מ'), מסור נימה, מקדחת עמוד קטנה ואיכותית שולחן ראוטר קטן ומסור סרט במקום מסור שולחן (מסור סרט תופס הרבה פחות מקום מעצם המבנה שלו). ניתן להתקין שולחן עבודה מתקפל מהקיר ו..יש סדנת עבודה קטנה במקום חדר ארונות. אם אפשר להקצות חדר רגיל בדירה אז המצב נוח יותר ואפשר ממש לבנות סדנה מצוידת באופן מלא. כמובן שחלק מהמכשירים משמיעים רעש חזק (מסורים מקדחות..) וחלקם לא נשמעים בכלל (מפסלות גילוף). מחרטות שעובדות כיאות משמיעות רעש מינורי וכך גם מסורי סרט.
מניעת רעש בסדנה הממוקמת בבית דירות: ראשית עלינו לבחור שעות עבודה בהן לא נפריע לשכנים כי הם פשוט נמצאים בעבודה או בבית הספר וממש לפי התקנון המקובל בבית הדירות. ניתן גם לצפות את הקירות בחומרים בולעי רעש המשמשים מוסיקאים והחומרים הקיימים בשוק של ימינו מעולים ועושים את העבודה יפה..
כלים מומלצים לסדנה הממוקמת בבית דירות: 
כלי ליבה:
מסור סרט עם עומק חיתוך של 20 ס"מ
כרסוםעץ (ראוטר) גדול עם שולחן תוצרת בית בגודל 50X50 ס"מ 
כרסוםזעיר (דרמל מומלץ)
מקדחת עמוד קטנה
מסור נימה (ממש נולד לסדנה ביתית - קטן ודומה באופן פעולתו למכונת תפירה)
כלים היקפיים:
מקדחה איכותית
מסור אנכי 
מלטשת אקסצנטרית (שלייף)
קליבות
ציוד מדידה:
זויתן פלדה גדול
זוויתן פלדה קטן
סרט מדידה
מחוגת עוקצים
מד זווית איכותי
סרגל פלדה (אינצ'י ומילימטרי)
קליבר (רצוי דיגיטלי)
עפרונות עץ
מחדד טוב 
קופסאות רב תא עבור ברגים (על הקיר)
תאורה חזקה מתכווננת
שואב אבק תעשייתי (הם זולים וחזקים)

ציוד היקפי נוסף:
פליירים שונים (בעברית תקנית - מִכְפָּתָּיִים) 
מפתח שבדי (בעברית תקנית - מפתח מתכוונן זחיח)
מברגים
ראשים שונים למברגה
מקדחים
בטיחות:
נעלי עבודה, מגיני פנים, משקפי מגן ומסיכות עם מסנן פחם פעיל.
עזרה ראשונה
מטף כיבוי

כיסא נוח לישיבה בזמן העבודה וליד שולחן העבודה (אני מעדיף כיסא משרדי).
ארון כלים בו נחזיק מקדחים, מסוריות וכל מה שלא מתאים להיות על המדפים.

ובטח יש עוד דברים שלא נרשמים כאן והקורא החכם יוסיף בכוחות עצמו
שים לב! הרבה מהעבודות שתבנו בסדנה כזו יהיו קטנות אבל יסבו לכם עונג רב. ניתן להזמין במחסני העצים כשהוא חתוך כבר למידות ובכך לדלג על המסור השולחני או לפחות על הצורך באזור עבודה גדול. אם נושא העבודה שלכם תְּלוי מחרטה או מסור נימה - שטח העבודה ההכרחי הוא ממש קטן.


סדנה הממוקמת בחצר גדולה ובבית צמוד קרקע: 
סדנה כזו אינה סובלת מהאילוצים של חוסר במקום או מרחב, אבל, בעיות אחרות מאפיינות אותה - היא זקוקה למבנה אותו יש לבנות ממש ולצקת עבורו משטחי בטון מפולסים, גג מתקבל על הדעת להגנה על הכלים והמכשירים מגשם ושמש, מערכת אבטחה (אזעקה ושירות מוקד), מערך שאיבת אבק, נסורת ושבבים, שולחנות עבודה יעודיים לכל נושא ומשימה ועוד.

שולחן מסור עגול:
יש בשוק מגוון רב של מסורי שולחן אך אילו שהם באמת טובים הם מסורי עגלה (קרייזק) והם גדולים מאוד. לרוב אין לחובב צורך בשולחן כה גדול ויקר, ולכן, מומלץ לקנות מסור שולחני לחובבים ולבנות עבורו שולחן מתאים כולל עגלה קטנה וסרגל חיתוכים צולבים. אורכו של שולחן כזה יכול להיות 180 ס"מ עד 200 ס"מ, ניתן לבנותו לבד (כולל העונג המופק מבניית הכלים שלך בעצמך) והוא יהיה מדוייק כמו ואף יותר מזה המיוצר בבית החרושת. בסדנה הממוקמת על הקרקע ויש בה מקום המסור השולחני הוא מכשיר ליבה חשוב - בעזרתו נבצע חיתוכים, נכין חיבורי סין וגרז, מחברים שונים, תעלות ועוד. יתרונותיו נעוצים בהיותו מכשיר מדויק מאוד, והוא יכול לקבל לוחות עץ לחיתוך בכל גודל אם הוא מורכב על השולחן המתאים. מסור כזה המחובר לשולחן מתאים חוסך את עלות החיתוך במחסן העצים, מאפשר להוריד את עלות המוצר ומשחרר אותנו מהתלות במחסן כגורם דיוק.
סרטון מסור שולחן1 סרטון מסחרי המציג מסור של דה וולט
סרטון מסור שולחן 2 יצירת מחברים על מסור שולחן 
סרטון מסור שולחן3 יצירת מחברים על מסור שולחן
סרטון מסור שולחן 4 כוונון של מסור שולחן
קיימים ב YouTube המון סרטונים תחת החיפוש table saw אז המעוניינים מוזמנים לגלוש ולגלות.

מקצוע חשמלי:
המקצוע המבוקש צריך לקבל לוחות ברוחב 30 ס"מ לפחות, יש להרכיב אותו על שולחן ולוודא שהמקצוע שאנחנו קונים מעביר את העץ לצד השני בכוחות עצמו. החסכון שנוצר מהפעלה של המקצוע הוא עצום, היות ומחירי העץ המוקצע במחסני העצים כמעט כפול מערכו כעץ לא מוקצע (לשם דוגמא: עלות קוב ספלי מהגוני לא מוקצע במחסן "ארזים" 6500 ש"ח וכשהוא מסופק מוקצע עלותו 12500 ש"ח, כך גם לגבי אגוז אפריקאי. במחסן של "מי - שי" בצומת סגולה אגוז אפריקאי לא מוקצע נמכר לפני שנתיים במחיר של 3400 ש"ח לקוב - מקצוע זה כלי חשוב!!!).
סרטון מקצוע חשמלי1 מקצוע חשמלי של חברת דה וולט
סרטון מקצוע חשמלי2 מקצוע חשמלי של חברת דלתה

מלטשת סרט: קיימים דגמים רבים של מכשיר זה, יתרונו נעוץ בעוצמתו ובעובדה שהוא עובד ישר ומשאיר את העץ מפולס. כלי זה מתאים גם ליישור עדין אחרי ההקצעה שנעשתה במקצוע החשמלי לפני כן. קיימות עכשיו בשוק מלטשות המתאימות לסדנת חובבים שהן שולחניות ומהוות עמדת עבודה קבועה, מלטשות אילו מהוות יתרון של ממש בהכנת העץ לגימור וביישור עדין. מכשיר הכרחי בסדנה הבונה רהיטים. בסדנה שאינה בנויי בחוץ יש צורך להזמין את העץ כשהוא ממוקצע ומלוטש או ללטש ביד, לסדנה הבנוייה בחוץ כאי ואף משתלם להחזיק בכלי כזה וללטש את העץ המבוקש בעצמה.

מלטשת אקסצנטרית (שלייף עגול): מכשיר חשוב לביצוע גימורים בעבודות. נמכרות היום מגוון של מלטשות אקסצנטריות וכמובן מגוון של ניירות מתאימים - החל בגרעיניות של P40 שהוא גס מאוד וכלה בנייר P400 שהוא עדין ומתאים לסיום העבודה. זהו כלי קטן ומתאים לכל סוג של סדנה וכמובן הכרחי לביצוע גימורים נקיים וחלקים של פני השטח.

כרסום העץ (ראוטר): בסדנה הממוקמת על הקרקע יש מקום לבנות שולחן כרסום המאפשר כרסומים עבור מחברים, ויצירת לזבזים (קאנטים) המהווים עיטור בפיאות לוח העץ המעובד בסדנה. בסדנה בה מבצעים עבודה איכותית לא משתמשים בברגים אלא עבור רהיטים מורכבים (בכלל רהיטים מודבקים איכותיים יותר ועמידים יותר מרהיטים מורכבים). הכרסום הוא כלי ליבה חשוב!!

מחרטה: המחרטה היא כלי נפלא לביצוע עבודות שונות. קשה לכסות כאן את האפשרויות הגלומות בכלי זה, חריטת קערות, עמודים, רגלי שולחנות וכיסאות, קידוחי עומק ישרים בעמודים, הפיכת חומר טבעי כגון ענפי עץ לחומר גלם עבור נגרות אמנותית ועוד. מגוון המחרטות המוצעות בשוק הישראלי לחובב אינו גדול וכך מגוון הספקים, אבל ניתן לקבל כמעט כל דבר אם יודעים לחפש. המחרטה המתאימה לחובב היא זו שחושק בה ליבו כי אין משמעות גדולה למקום וניתן להכניס מחרטה  של 1 כוח סוס עד 2 כוחות סוס לחדר צר או לסדנה גדולה. ומרגע שהיא ממוקמת גודל העבודות המבוצעות תלוי בגודל המחרטה ולא במרחב סביבה. ניתן לבצע עבודות נגרות מעולות ללא מחרטה, אבל, באמצעותה ניתן ליצור אמנות של ממש. במילים אחרות, לא כלי הכרחי, אבל כדאי ביותר..

מסור סרט:
כלי חשוב לנגרים שרוצים ליצור רהיטים אמנותיים, מסור הסרט יכול לחתוך במעגלים ועדיין לשמור על זווית חיתוך של 90 מעלות ביחס לשולחן. למי שמשתמש במחרטה זהו כלי חשוב, וכן למי שרוצה לבצע עבודות מורכבות (רהיטים עגולים, דלתות שידה עגולות וכו') עומק החיתוך המומלץ הוא 20 ס"מ אם אתם מתכוונים לחתוך לעומק 15 ס"מ. למי שבונה רק רהיטים ורק רהיטים ישרים מסור הסרט לא הכרחי.

מסור נימה: במסור זה מבצעים עבודות שבכה בעץ ובעץ דק. הוא מתאים לבוני דגמים ובוני פאזלים או לנגרים היוצרים שבכות על הרהיטים שלהם. מתאים לכל סוגי הסדנה .

מדחס (קומפרסור) : בסדנה הבנויה בחוץ המדחס הוא כלי עבודה חשוב מאוד. הוא מנקה משטחים במהירות, מבצע צביעות בגימור מעולה, מנקה סתימות נסורת וכמובן מנקה כלי עבודה. אם הכנסתם אחד כזה לסדנה - לא תוכלו להסתדר בלעדיו אחרי שהתרגלתם.

אקדח צבע (פיסטולט): מיועד לצביעה של לכה, צבע, צבעי מים וכל חומר צביעה שתרצו. הצביעה באקדח צבע נותנת גימור באיכות גבוהה מאוד. 

מקדחת עמוד: מקדחת העמוד היא מכשיר חשוב לביצוע קידוחים מדויקים בזווית מדויקת. בסדנה הבנויה בחוץ ניתן להשתמש במקדחת עמוד גדולה (יש מקום). כלי חשוב מאוד, היות וקידוח מדויק הוא אחד מהגורמים בעבודת נגרות מדויקת ואיכותית.

טוב, נראה מספיק עד כאן. אם אחשוב על עוד משהו - אוסיף אותו מאוחר יותר.. 









2 תגובות:

  1. לכל מסור עגול זקוק לשולחן עבודה מתאים

    השבמחק
  2. מומלץ להכין בעצמך שולחן עבור מסור עגול

    השבמחק

התגובות מגיעות לדואר האלקטרוני שלי אוטומטית. אם אתם רוצים להגיב בפרטיות אז אפשר לשלוח לדואר aziz@post.tau.ac.il .
תגובות שנרשמות באתר מופיעות והן זמינות לכל גולש.
ניתן גם להשיג אותי בנייד 0522701654 .
גלישה מהנה..

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.