יום חמישי, 8 בנובמבר 2012

מאמר אורח: בניית שולחן/יובל איתן



בניית שולחן / יובל איתן

מטרת מאמר זה להציג דוגמאות נפוצות לבניית קונסטרוקצייה של רגליים וקושרות לשולחן, לדון בנקודות ולתת דגשים על נושאים חשובים לעיצוב הקונסטרוקציה ובנייתה, ולהדגים חיבור לוח שולחן לקונסטרוקציית הבסיס. המאמר נכתב בעקבות התכתבויות ושרשורים ארוכים בפורום נגרות ואומנויות העץ, לבקשת מנהל הפורום. אינני מתיימר להציג במאמר זה את כל האפשרויות, אלא רק את העיקריות, המתאימות לרמות השונות שלנו, הנגרים החובבים (ובמילים אחרות, את אלו שאני מכיר..).  

1. רגליים
קיים מגוון עצום של רגליים מעוצבות – מגולפות וחרוטות, שניתן לרכש כיום בחנויות פרזול ונגריות מתמחות. מחירן גבוה, יחסית לרגליים פשוטות, אך על פי רוב נמוך מעבודת יד ייחודית או מוזמנת של נגרים / גלפים / חרטים. ניתן, כמובן, לבנות רגליים באמצעים פשוטים יחסית.
אתייחס לשלושה סוגי רגליים ריבועיים פשוטים (איור 1):
רגליים מעץ גושני מלא. אלה מגיעות בעוביים שונים, כמו אורן 4.5X4.5ס"מ (הנפוץ והזול ביותר), וכך עד 10X10ס"מ ואף יותר, ובסוגי עץ שונים. כל שנותר הוא לחתוך את הרגל לגובה הרצוי. היתרון הוא שאין למעשה עבודת בנייה של הרגל. החיסרון הוא בעלויות הגבוהות או הזמינות הנמוכה של חומר עבה, בחלק (למעשה רוב) סוגי העץ. במחסני עץ ונגריות ניתן כיום להשיג רגליים הבנויות ממילואה של עץ זול (אורן, צפצפה), המחופה בלוחות דקים של עץ איכותי יותר, המדמות רגליים מעץ גושני. מחירן זול בהרבה, הן יציבות וחזקות, והמראה לא רע.
רגל אחודה, הבנויה ממספר לוחות מודבקים. כך ניתן להגיע לעוביים גדולים, בעלות נמוכה יחסית, ו/או במקרים בהם קשה להשיג רגלי עץ גושני עבות. הייתרון הוא בפשטות, ובקבלת רגליים כבדות ויציבות. החיסרון, בעיקר אסתטי – שתיים מחזיתות הרגל מראות את כל תפרי ההדבקה של הקורות (אם כי ניתן להשתמש במאפיין זה כאלמנט עיצובי, ע"י בחירת רוחב קורות שונה, או מסוגי עץ שונים, או ע"י הדגשת קו התפר במכוון, בגילוף או כרסום).
רגליים חלולות. ניתן לבנות רגל עבה חלולה מארבע קורות, ובכך ליצור רגליים בכל עובי רצוי, אך לא כבדות מדי.
הפשוט ביותר הוא חיבור פשוט (butt joint) של הקנטים של שתי קורות צרות לפנים של שתיים רחבות, לקבלת החתך הרצוי. כך מתקבלות שתי חזיתות ללא תפר חיבור, ושתיים עם שני תפרים*.
אפשרות נוספת היא הדבקת ארבע קורות ברוחב זהה, קנט-פנים לסירוגין (גם כאן - butt joint). כך מתקבלות ארבע חזיתות, שבכל אחת מופיע תפר חיבור יחיד*.
* ניתן לכרסם מדרגה בשולי הלוח, בעומק של חצי עד שלושה רבעים מעובי הלוח, וברוחב הלוח המיועד להיות מודבק, ליצירת rabbet joint. לחיבור זה שני יתרונות על פני חיבור butt פשוט: שטח המגע בין הלוחות המודבקים גדל, וכן בשני מישורים ניצבים, ובכך גדל מאוד חוזק ההדבקה, וכן, קו תפר ההדבקה מתקרב לפינת הרגל ובכך פחות מורגש.
אפשרות למתקדמים יותר, היא חיתוך הקנטים של ארבע הקורות בזוית של 450 (גרונג), והדבקת הקנטים המשופעים זה לזה. כך מתקבלים התפרים בפינות הרגל, וכל ארבע החזיתות נקיות מתפרי חיבור.  
חיבור הקורות לבניית רגליים חלולות ניתן לבצע ע"י הדבקה ישירה פשוטה, שימוש במיתדי עץ (דיבל עץ), חריץ ולשון (Loose tongue), ולמתקדמים גם  למלו ("ביסקויטים") ודומינו (דיבלים רחבים, להם מכרסמים קדח בעזרת מכשיר ייעודי, או רוטר). יש להזהר בקידוח או חירוץ רגליים בחיתוך גרונג, ולבצע באיזור פנימי ככל שניתן, על מנת לא לחדור את כל עובי הלוח, וכן שיהיה מספיק חומר לתמיכה.




2. קושרות
הקושרות, כפי ששמן מורה, קושרות בין הרגליים, ולפיכך תפקידן הוא ביצירת קונסטרוקציית בסיס יציבה ועצמאית לשולחן. על קונסטרוקציה זו מונח ומחובר משטח השולחן. מכלול הקושרות העליונות נקרא באנגלית "סינר" – Apron.
אחלק את הקושרות לשלש קטגוריות, על פי דרך חיבורן לרגליים ולפי המראה המתקבל, כפי שמוצג באיור 2:  

קטגוריה ראשונה - קושרות חיצוניות לרגליים
קטגוריה זו נפוצה בקרב חובבים בשל פשטותה, ובמיוחד תיאור
א' באיור. זוהי למעשה מעטפת של קורות, שחובקת את הרגלים במלבן חיצוני. היא אמנם יציבה ופשוטה לבנייה, אבל קצוות שתיים מהקושרות תמיד יהיו חשופים, המראה הכללי המתקבל הוא רובוסטי ומגושם, והמפתח עליו יושבות הרגלים על הרצפה בהכרח קטן. מכיוון שהעניין האסתטי ממילא פחות משמעותי בקטגוריה זו, מחוברות הקושרות על פי רוב בברגים ישירות לרגליים, באופן גלוי לעין.
תיאור ב' דומה, אבל עם חיתוך גרונג של קצות הקושרות (450), כך שהחיבור אלגנטי יותר. עדיין רובוסטי. אפשר לחבר את הקושרות לרגליים עם ברגים (לא אסתטי, אך ניתן להסוות עם פקקים או תוספות מעוצבות למיניהן), ברגים דקורטיביים (פחות לא אסתטי, ובמקרים מסוימים אפילו יפה למדי), דיבלים עץ (חביב), או אפילו דיבלים עץ בצבע קונטרסטי (נחמד) - בכל מקרה הם יהיו גלויים לעיין.
קטגוריה שניה - קושרות "קלאסיות"
מחייב קצת יותר ניסיון / נכונות להתאמן / רצון להשתדרג.
כל קושרת מחוברת בין שתי רגליים, כמתואר בשרטוטים ג'-ה'. חיבור הקושרות לרגליים וזו לזו יכול להתבצע באמצעים שונים, על פי בחירה: דיבלים עץ (שניים עד ארבעה, תלוי ברוחב הקושרת. מקובל שקוטר הדיבל לא יעלה על מחצית רוחב הקושרת), זויות מתכת / פלסטיק (נסתרות), פרזול ייעודי, מחבר טרפז מעץ, מחבר סין וגרז(mortise-and-tenon joint) , ברגים באלכסון (למשל בעזרת Kreg jig, או תואמיו). חיבורי קושרת-רגל שונים מתוארים באיור 3.
קושרות "קלאסיות" נותנות יותר" כבוד" לרגליים, שאינן מוסתרות מאחורי הקושרות. בנוסף, היטל הרגליים על הרצפה גדול יותר, ולכן השולחן יציב יותר. והרבה יותר אלגנטי.
בנימה אישית - אני ממליץ על אופציה ד', או משהו בין ג' ל-ד'.
למי שאין ברשותו ציוד מתוחכם, חיבור עם דיבלים עץ + דבק + זויות נסתרות מבפנים (או טרפז המחבר פינה בין שתי קושרות, או מחברי-שולחן ייעודיים מחנות פרזול) – בהחלט יעשה את העבודה בצורה מצויינת.

קטגוריה שלישית - שילוב מתפשר
יותר פשוט מהקושרות ה"קלאסיות", יותר אלגנטי מקושרות חיצוניות, ובהחלט יציב.
מטרת הקושרות פה לתת יציבות ופחות להוות אלמנט עיצובי בפני עצמו. זוג קושרות מחוברות לשני זוגות רגלים, עם ברגים (לא יראו את זה), וזוג הקושרות השני מחובר מבחוץ לראשונות (עם זויות פלסטיק / מתכת, מהצד הפנימי - שוב - לא רואים). הבחירה בין אפשרויות
ו' ו-ז' היא בעיקר עניין של טעם, ותלויה ביחס אורך / רוחב של השולחן.
 




3. חיבור לוח השולחן לבסיס
אופן הצמדת הלוח לקונסטרוקציית הבסיס (רגליים + קושרות) תלוי במידה רבה מהחומר ממנו בנוי משטח הלוח, ובצורה בה נבנה.
המקרה הפשוט ביותר, הוא כאשר עיקר הלוח בנוי מתחליף עץ כלשהו – לביד, MDF, סיבית, OSB וכיו"ב. במקרה זה כלל לא עולה על הפרק נושא ההתכווצות / התרחבות העונתית, המאפיין ומייחד עץ מלא. לפיכך, כל חיבור בא בחשבון: זויות פלסטיק או מתכת, שמיניות מתכת, ברגים באלכסון, הדבקה ישירה, דיבלים, ביסקויטים, חריץ ולשון, ומה לא.
הסיבה, שבעטיה אני מייחד סעיף לנושא זה, היא שכנגרים חובבים, או סתם בעלי טעם טוב, אנו מעדיפים לקנות פלטה המודבקת מקורות עץ מלא, או אפילו לבנות את הפלטה בעצמנו.
לא אתייחס פה לנושא זה של בניית וגימור לוחות לשולחנות ומשטחי עבודה – זהו נושא למאמר שלם ובפני עצמו.
כל צורות החיבור של לוח עץ מלא לבסיס נגזרות מתופעת ההתכווצות וההתרחבות העונתית של העץ, שנובעת משינויים בלחות. ככלל, בעונה הלחה העץ מתרחב, ובעונה היבשה הוא מתכווץ, כאשר כיוון ה"עבודה" ניצב לסיבי האורך של העץ (סיב עץ שסופח מים מתרחב, אך אינו מתארך). מידת ה"עבודה" של הפלטה תלויה בסוג העץ, אופי ניסור הקורות (מיקומן בגזע), השינויים האקלימיים, ואיכות הגימור. גם נסיון לאיטום מוחלט של הלוח ע"י סוגי גימור שונים, מפחית את התופעה אך לא מונע אותה לגמרי.
ישנם סוגים שונים של מחברים לשולחנות, כאלה המתחשבים בתנועת העץ. אתייחס לשני סוגים עיקריים: מחברי Z (או S), ומחברי שמיניה, כמתואר באיור 4.
מחברי Z פשוטים מאוד להתקנה, ונפוצים בחנויות פרזול ונגריות. דרוש חריץ בצד הפנימי של הקושרת, שיאפשר החלקת המחבר בתוכו, בהתאם לתנועות העץ. על פי רוב החריץ בעובי 2-4 מ"מ, בעומק 6 מ"מ, וממוקם במרחק 6-8 מ"מ מלוח השולחן (או בהתאם לגובה המחבר הספציפי). כשהמחבר מחבר בין הלוח לקושרת רוחב (ניצבת לכיוון הסיבים), אזי המחבר יחליק מצד לצד בתוך החריץ, בלי שינוי בעומק. מחבר המחבר בין קושרת אורך (הולכת עם כיוון הסיבים) ינוע פנימה והחוצה בעומק החריץ, בלי תנועה לצדדים כלל. יש מי שממליצים לוותר על האחרונים, כיוון שעלולים להתקע, ולהסתפק בהידוק המשטח לקושרות הרוחב בלבד.
ניתן בקלות לייצר מחברים בעלי אופי פעולה דומה מעץ (רצוי קשה). אלה מצריכים חריץ רחב מעט יותר בקושרות – 4-6 מ"מ, והם לא פחות טובים מאחיהם המסחריים. אם משייפים מעט את הפינות והשוליים בלשון הצרה, מונעים את בעיית התקעותם בחריץ, ולכן ניתן להוסיפם גם בקושרות האורך.
מחברי השמיניה אינם מצריכים חריץ, אך יש לשקעם בקושרת, באופן שיאפשר סיבוב משלהם על ציר הבורג, עם תזוזת לוח העץ ביחס לקושרת הרוחב. בחיבור לקושרת אורך, יש להקפיד שהבורג המחבר את השמיניה ללוח השולחן יהיה מהודק, אך משוחרר מספיק לנוע בחור באופן סביר.

סיכום
זו היתה כאמור סקירה חלקית של הדוגמאות המרכזיות לבניית רגליים, קושרות וחיבור לוח השולחן. זהו בסיס, וניתן ורצוי לצאת ממנו לכל רעיון, פתרון או אלמנט מבני או עיצובי שהוא.
מקווה שהיה לעזר, או לפחות עורר עניין.

יובל איתן

אוקטובר 2012


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובות מגיעות לדואר האלקטרוני שלי אוטומטית. אם אתם רוצים להגיב בפרטיות אז אפשר לשלוח לדואר aziz@post.tau.ac.il .
תגובות שנרשמות באתר מופיעות והן זמינות לכל גולש.
ניתן גם להשיג אותי בנייד 0522701654 .
גלישה מהנה..

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.