יום שישי, 30 בספטמבר 2011

אנאטומיה של עמוד תווים

אנאטומיה של עמוד תווים

רקע: רשומה זו נועדה ליצור טרמינולוגיה משותפת לנו כיוצרים ואילו המבקשים מאיתנו לבנות עבורם עמודי תווים.
היות ועמודי התווים שאנו יוצרים נבנים לפי הזמנה ולפי שיגיונות הלקוח...יש צורך בשפה משותפת שתקל עלינו את ההסברים בעת עדכון האתר או בעת כתיבת רשומה כל שהיא הנוגעת לעמודי תווים.

חלקי העמוד:

1.   רגליים: לרגלי העמוד יכולים להיות עיצובים שונים – קָּבְּרִיוֹל, "ברווז", רבוע, חצי קבריול וכו'. כל הרגליים זקוקות לזרוע שתחבר אותן לבסיס, בחלק מהמקרים, הרגל מודבקת לזרוע , במקרים אחרים הרגל והזרוע מהווים יחידה אחת .
2.   זרוע חיבור בין הבסיס לרגל. כאמור לעיל לעתים מהווה חלק רציף מהרגל, קרי: הן עשויות מאותה חתיכת עץ ולמעשה הן צריכות להיקרא רגל העמוד. שונה המצב כאשר לעמוד יש רגלי קבריול, במקרה כזה, תופיע זרוע מקשרת שבקצה אחד תודבק רגל הקבריול (כדי לראות רגלי קבריול בצע חיפוש באתר...) והקצה השני יודבק לבסיס. מס' הרגליים האופייני לעמודי תווים הוא שלוש, אבל, בהחלט יש עמודים עם ארבע רגליים, עמודים עם גלגלים במקום רגליים ועוד. החיבור בין הזרוע לבסיס ובין הזרוע לרגל הוא בסִּין וגֶרֶז כלומר בשֵן או בֶּלֶט הנכנסים לשקע תואם.
3.   בסיס העמוד.  הבסיס לרוב עגול אך יכול לקבל כל צורה רצוי כזו המתחלקת בקלות בשש או בשלוש, ועשוי מתחתית ומכסה. בתחתית נכנס כפתור הצמדה עגול המצמיד את העמוד המרכזי לבסיס. בחלק העליון של הבסיס שקע עגול לתוכו נכנס העמוד המרכזי.
4.   העמוד המרכזי. עמוד זה נושא בתוכו או במסילה חיצונית את העמוד הפנימי או העמוד המשני, על כן, מורכב בו כפתור הצמדה. את העמוד אנחנו מכינים משני לוחות עץ מרובעים אשר בתוכם נחרטת תעלה בעזרת כָּרְסּוֹם עץ (רָאוּטֵר) ואז הם מודבקים בדבק אפוקסי שקוף זה לזה. לאחר הייבוש, העמוד המרובע נחרט במחרטה והופך עגול. בעמודים עם מסילה אין פעולה כזו אלא כרסום תעלה  העוברת את בשר העמוד משני צידיו ומאפשרת השחלת בורג של כפתור הצמדה. בראשו של העמוד המרכזי מורכב תומך מקראה אחורי. בתחתית העמוד מורכב בורג 6 מ"מ שתפקידו חיבור והידוק בעזרת כפתור הצמדה לבסיס.
5.   תומך מקראה אחורי. התומך האחורי מתפקד כחיבור בין העמודים למקראה והוא מהווה גוש עץ מעוצב שבתחתיתו חור תואם לעמוד וכפתור הצמדה ועל פני השטח שלו מוצמדת המקראה.
6.   מחוג. המחוג הוא חתיכת עץ המהווה מסילת מחוגה עבור כוונון זווית הקריאה מהמקראה והוא מחובר לתומך או לעמוד מצידו האחד ולמקראה מצידו האחר גם בעזרת כפתורי הצמדה.
7.   מקראה. המקראה היא הלוח עליו נשענים התווים. ככל שהמקראה כבדה יותר כך יגדל קוטרם של העמוד המרכזי והעמוד הפנימי. למקראה צורות אפשריות רבות אך המשותף לכולן הוא שהן חייבות לתמוך לפחות בספר תווים עד גודל A4 ורצוי אפילו A3 .
8.   כפתור הצמדה. כפתורי ההצמדה מאפשרים פירוק העמוד והובלתו. עשויים לרוב מאותו עץ שעשוי ממנו העמוד. מיצרים במחרטה ובמסור כוס. לרוב קוטר התבריג הפנימי 6 מ"מ.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובות מגיעות לדואר האלקטרוני שלי אוטומטית. אם אתם רוצים להגיב בפרטיות אז אפשר לשלוח לדואר aziz@post.tau.ac.il .
תגובות שנרשמות באתר מופיעות והן זמינות לכל גולש.
ניתן גם להשיג אותי בנייד 0522701654 .
גלישה מהנה..

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.