יום שישי, 20 בפברואר 2015

משהו על סגנון הרהיטים במאה ה 16

המאה ה 16 נחשבת לתקופת התחייה בתרבות האנושית או כמו שהיא קרויה - רנסאנס.   היות ומאמר זה עניינו סגנון ריהוט הן מבחינת העיצוב והן מבחינת הביצוע אתמקד במה שנראה לי מזווית ראייתי האישית ולכן מאמר זה מהווה מאמר דעה בלבד, כלומר הוא סובייקטיבי לחלוטין ובר העשרה ותיקון. לאחר טיעוני האפולוגטים לעיל אני יכול להמשיך אל רהיטי המאה ה 16. אשתמש כאן בקישורים לרשת קרי: גוגל תמונות והאתרים המציגים שם לשם הצגת דוגמאות.
1.
השידה בקישור מציגה קווי מתאר ישרים, עבודות גילוף, במרכז, קאנטים ישרים ברוב הרהיט למעט שני קאנטים מגולפים בצידיו. אין פיתולים מבניים, אין עיקולים במתאר או בחזית. 
2.
הכסא בקישור מציג קוים ישרים למעט המסעדים. מסעדי הכיסא מעוקלים וכוללים שבלול בקצה כל מסעד. יש גילוף במרכז גב הכיסא הפונה אל הצופה בדומה לשידה. כלומר אנחנו למדים שקיימים עיקולים ברהיטי הרנסאנס. 
3.
הכיסא בקישור  מציג קוים ישרים למעט המסעדים. בסיסי המסעדים עשויים במחרטה, שוב אנחנו רואים גילוף מעוטר במרכז גב הכיסא, אין שבלול בקצה המסעדים.
4. 
הכיסא בקישור  מציג קוים ישרים. המון עבודת מחרטה כולל ספירלות והמון עיטורים. כיסא זה שייך ממש לסוף המאה ה16.
5.
שידות בקישור מציגות קווים ישרים, המון עבודת גילוף ועיטור, החיבורים בזנביונים, אין עיקולים ואין פיתולים בקווי המתאר.

אני מניח שנוכל לחרוש הרבה מאוד דוגמאות נוספות ברחבי הרשת אבל התמונה הכללית שעולה ממספר הדוגמאות שהבאתי כאן - ויהיה מי שיטען ובצדק שמעט מדי, רהיטי הרנסאנס מתאפיינים בקווים ישרים ללא פיתולים ועיקולים. אם קיימים עיקולים הם ממש פשוטים ובעיקר בכיסאות. אין פיתולים ברגליים, הקבריול לא מופיע עדיין, החזיתות ישרות ועיקר העיטור שטוח יחסית ומתבטא בציור או גילוף או שילוב של שניהם בחזיתות. אין פיתול או עיקול מבני. מעניין שאנחנו רואים כבר במאה הזו מחברי זנביון ואני מנחש שטכניקת המחברים שאנחנו משתמשים בה כרגע זהה למאות שקדמו למאה ה16. גם לא נראית טכניקת כיפוף עץ למרות ששיטות כיפוף עץ קיימות עוד הרבה לפני ימי הביניים בתחום בניית הקשתות (הקשת המורכבת קיימת אלפי שנים) ובתחום החבתנות. אני מקווה שגישת המאמר תסתבר על דעתו של חברי אייל גילת וכך לאט לאט אנחנו נצליח לתאר בצורה סבירה את סגנונות העיצוב והביצוע של רהיטים לתקופותיהם. לקריאה און ליין למי שיקרא בספר יסתבר מהר מאוד שהייתה קיימת נהייה במאות 15 16 אחרי הסגנון היווני הקלאסי מלפני 2500 שנים. דבר זה ניכר בעיקר בסגנונות העמודים במבואות הבתים. מעניין להגיד שלמרות הגילוף הניכר ומעט הפיתולים בסגנון העמודים הדבר לא ממש גלש לתוך ביצוע ועיצוב הרהיטים. אני מאמין שעוד אשכתב מאמר זה כי יש לי תחושה של חוסר שלמות, אבל רציתי להתחיל....

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובות מגיעות לדואר האלקטרוני שלי אוטומטית. אם אתם רוצים להגיב בפרטיות אז אפשר לשלוח לדואר aziz@post.tau.ac.il .
תגובות שנרשמות באתר מופיעות והן זמינות לכל גולש.
ניתן גם להשיג אותי בנייד 0522701654 .
גלישה מהנה..

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.